Silniki turboodrzutowy – element napędzający pierwszych samolotów

Silnik turboodrzutowy jest najprostszym typem silnika turbinowego, często wykorzystywany jest także jako napęd w samolotach. Przy niskich prędkościach wykazuje się dużo mniejszą wydajnością i większym zużyciem paliwa niż np.

silnik turboodrzutowy dwuprzepływowy. Przy bardzo wysokich prędkościach powstaje w nim natomiast duże ciśnienie powietrza oraz wytwarza się wysoka temperatura, co może doprowadzić do przegrzania się silnika, a w konsekwencji do uszkodzenia sprężarki oraz turbiny.

Silnik turboodrzutowy działa dzięki wykorzystaniu zjawiska odrzutu gazów. W przeciwieństwie do silnika rakietowego wykorzystuje otaczające powietrze jako masę wyrzutową, a tlen z tego powietrza wykorzystuje do utleniania znajdującego się w zbiornikach pojazdu paliwa.

Pierwszy silnik turboodrzutowy zbudowano w latach 30. XX wieku, natomiast do napędzania samolotu po raz pierwszy wykorzystano go w sierpniu 1939 roku, w samolocie Heinkel He 178.